Digiloikka

Keskisuomalainen uutisoi 12.5.2021 yritysten digitalisaatiosta. Sen mukaan digiloikan jatkuminen on edellytys yritysten kilpailukyvylle. Mikä ihmeen digiloikka?

Sillä viitataan digitaalisiin palveluihin, joiden odotetaan kasvattavan yrityksen tehokkuutta ja kilpailukykyä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yritysten pyörittämiseen liittyviä tietoja tulisi hallita digitaalisesti – eli ohjelmistojen ja internetin kautta. Internet tarjoaa mahdollisuuden tehostaa toimintaa liittämällä muita yrityksen sidosryhmiä mukaan yritysten tärkempiin toimintoihin. Esimerkiksi yrityksen alihankkijat ovat tärkeä sidosryhmä. Kun yritys pystyy liittämään alihankkijat tehokkaasti mukaan tuotantotyöhön, niin kaikki voittavat. Yrityksellä kuluu vähemmän aikaa alihankkijoiden hallintaan ja ohjaamiseen; toisaalta alihankkijat saavat työn tarvitsemat tiedot helposti ja työt saadaan tehtyä nopeasti.

Monien yritysten on varmasti vaikea nähdä miten digitaaliset palvelut nyt oikeasti auttavat saamaan kassaan lisää kahisevaa. Osa digitaalisaation hyödyistä on pienempiä ja osa isompia. Lisäksi osa hyödyistä tulee ilmi vasta ajan myötä. Esimerkiksi kun yrityksellä on kerätty tietoa tuotannosta jonkin aikaa, niin siinä voidaan alkaa nähdä toimintamalleja tai ”kuvioita”. Tämän perusteella voidaan löytää keinoja esimerkiksi vähentää varastoon sitoutunutta pääomaa, mistä on yritykselle taloudellista hyötyä. Kun pienet ja isot hyödyt saadaan irti, on kokonaishyöty suuri.

Ei ole aivan sama, millaisia tietojärjestelmiä yritysten kannattaa valita. Parhaiten saadaan hyötyä järjestelmistä, jotka ovat joustavia ja integroitavissa. Se tarkoittaa, että tietojärjestelmissä olevia tietoja voidaan käyttää myös muissa tilanteissa kuin mitä alunperin ajateltiin. Yritys kehittyy ja keksii uusia tapoja, joten tietojärjestelmän tulee pystyä joustamaan tällöin. Tietojärjestelmää hankittaessa kannattaakin varmistaa, että niissä on tarjolla rajapinta kaikkeen kerättyyn tietoon. Lisäksi aito selainpohjaisuus alkaa olla nykyisin vaatimus, jotta tietoon päästään käsiksi mahdollisimman jouhevasti mistä ja milloin vain.

Lehti kirjoittaa, että digiloikka on vahvistanut alan kykyä selviytyä kiristyvässä kilpailussa. Suomaisten yritysten tulee ottaa tämä asia tosissaan, jotta pysymme korkean tuottavuuden maana ja kilpailukykyisinä markkinoilla. Olemme keränneet digitalisaatioon liittyvää tietoa pieneen oppaaseen. Siinä on vinkkejä erityisesti valmistusta ja kokoonpanoa tekeville PK-yrityksille. Ilmainen dokkari löytyy täältä: https://www.fikuro.fi/ajankohtaista/lataa-opas-kaksinkertaistetaan-tulos/

Kenties muuten termi ”digiloikka” ei ole paras, koska se antaa kuvan, että yrityksen pitäisi tehdä huima loikka kerralla. Digiloikka voidaan nähdä myös pieninä askelina, jotka sitten yhdessä muodostavat digiloikan.  

– Jussi Seppälä (17.5.2021)

Valikko Sulje valikko
Lähetä sähköpostia Soita

Tilaa uutiskirjeemme!

Lähetämme postia kiinnostavista asioista muutamia kertoja vuodessa.

Fikuro Oy