Choose language

ERP-­järjestelmät Suomessa 2023 – suosituimmat toiminnanohjausjärjestelmät vertailussa

Millainen toiminnanohjausjärjestelmä sopii pk-yritykseen parhaiten? Mikä on sopiva ERP suurelle yritykselle? Mitä ovat suomalaiset ERP-järjestelmät tai ERP-toimittajat Suomessa? Toiminnanohjausjärjestelmän valinta on merkittävä asia kasvavalle yritykselle – siksi siihen kannattaa käyttää sekä aikaa että ajatusta.

FIKURO_Topbanner_1920x820_kuvitus 3

Kokosimme avuksesi toiminnan­ohjaus­järjestelmä vertailun, jossa käymme läpi suosituimmat ERP-järjestelmät Suomessa. Vertailun pääpaino on kunkin järjestelmän erityispiirteissä, ja niiden sopivuudessa erikokoisille ja eri toimialojen yrityksille. Mikä on paras ERP valmistavaan teollisuuteen? Entäpä paras toiminnan­ohjaus­järjestelmä tukku- tai erikoistavarakaupalle?

Vertailun tiedot perustuvat ohjelmistojen verkkosivuillaan kertomiin tietoihin sekä asiantuntijanäkemyksiin, ja siinä käydään läpi seuraavat ERP-ratkaisut: 

  • Fikuro
  • Visma Nova
  • Visma.net ERP
  • Microsoft 365 Dynamics
  • Lemonsoft
  • Oscar
  • Netsuite

Aluksi kuitenkin muutama vinkki yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan ja valintaan.

Toiminnanohjausjärjestelmän valinta: kuvaa yrityksen tarpeet riittävän tarkasti

Koska toiminnanohjausjärjestelmien painopisteet eroavat toisistaan, on tärkeintä, että yrityksessä on tehty omien tarpeiden määrittely huolellisesti ennen ERP-järjestelmän valintaa. 

Tarvemäärittely tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen tarpeet eri prosesseihin, esimerkiksi tuotannonohjaukseen, materiaalihallintoon ja varastonhallintaan sekä taloushallintoon liittyen on tunnistettu ja kirjattu – ja mielellään myös kuvattu mahdollisimman tarkkaan.

”On tärkeää, että yrityksessä on tehty omien tarpeiden määrittely huolellisesti.”

Sen sijaan, että yrityksessä todetaan esimerkiksi, että “haluamme toiminnanohjausjärjestelmän, jossa on tuotannonohjaus”, on fiksumpaa määrittää, millaiseen valmistukseen ja tuotantolinjaan ohjelmiston tulee sopia, millaisia työvaiheita sen pitää ymmärtää ja millaisia tietoja siitä halutaan saada ulos. Lisäksi on tärkeää selvittää ja listata kaikki tarvittavat rajapinnat eri ohjelmistoihin – näin vältytään yllätyksiltä. 

Kun tarvemäärittely on tehty sekä kuvattu huolellisesti ja riittävän yksityiskohtaisesti, on erilaisten järjestelmien ja ohjelmistojen ominaisuuksien vertailu helpompaa. Ohjelmistotoimittajat voivat näin myös kartoitusvaiheessa kertoa suoraan, taipuuko heidän tuotteensa yrityksen tarpeisiin. 

Lue lisää: Toiminnanohjausjärjestelmän valinta ja hankinta – opas pk-yritykselle

ERP-järjestelmät – vertailussa 7 ratkaisua

Ja sitten itse asiaan, eli ERP-järjestelmien vertailuun! Millaisia ovat toiminnanohjausjärjestelmät Suomessa?

Fikuro

Ominaisuudet

Fikuro on puhtaasti selainpohjainen ja helppokäyttöinen toiminnanohjausjärjestelmä, joka on suunnattu erityisesti tuotteita valmistavien ja kokoonpanevien pk-yritysten tarpeisiin. Nopea käyttöönotto on yksi ohjelmiston parhaista piirteistä, sillä ohjelmisto on käyttövalmis vain parissa päivässä. Fikuro on myös ainoa suomalainen pilvipalveluna toimiva ratkaisu, missä ERP ja MES (tuotannonohjausjärjestelmä) on yhdistetty samaan pakettiin. Fikuro on integroitavissa useisiin taloushallinto-ohjelmistoihin.

Hinta

Fikuron hinnoittelu perustuu valittuihin ominaisuuksiin ja käyttäjien määrään, eli käytössä on niin kutsuttu pakettihinnoittelu. Fikuro on edullinen niin käyttöönoton kuin jatkuvien kustannusten osalta, mikä laskee erityisesti pienempien pk-yritysten kynnystä hankkia toiminnanohjausjärjestelmä. Hinta alkaen 99 € / kuukausi.

Millaiselle yritykselle sopii?

Fikuro soveltuu tuotteita valmistaville ja kokoonpaneville pk-yrityksille, joille varastonhallinta ja tuotannonohjaus ovat tärkeitä ominaisuuksia. Fikuro sopii hyvin myös yrityksille, jotka haluavat nopean käyttöönoton sekä mahdollisuuden käyttää ohjelmistoa paikka- ja laiteriippumattomasti. 

Millaiselle yritykselle ei sovi?

Fikuro ei sovellu suuremman kokoluokan yrityksille, joilla on tarve laajoille ominaisuuksien räätälöinneille.

 


Visma Nova

Ominaisuudet

Modulaarinen, pitkään suomalaisten yritysten kanssa kehitetty Visma Nova sopii erityisesti valmistavan teollisuuden, tukku- ja erikoiskaupan sekä PK-yritysten tarpeisiin. Nova kattaa kaikki ominaisuudet materiaalihallinnosta varasto-, henkilöstö- ja taloushallinto-ominaisuuksiin.

Nova on toiminnoiltaan helppokäyttöinen kokonaisuus. Kieliversiot suomi, englanti ja ruotsi. Järjestelmä on ollut markkinoilla jo yli 20 vuotta, nyt voimakkaassa kehitysvaiheessa.

Hinta

Hinta perustuu valittuihin ominaisuuksiin ja moduuleihin, ja niiden käyttäjien määrään. Nova on keskihintainen järjestelmä ja hinnoittelussa on ajateltu nimenomaan PK-yrityksiä. Hinta alkaen 320 euroa / kuukausi.

Millaiselle yritykselle sopii?

Teollisuus-, tukku- ja erikoiskaupan yrityksille sekä muille yrityksille, joille materiaalihallinto ja kattava taloushallinto ovat tärkeitä ominaisuuksia. Nova on hyvä valinta myös yrityksille, jotka haluavat tiiviin käyttöönottoprojektin. 

Millaiselle yritykselle ei sovi?

Nova ei sovi yritykselle, joka keskittyy tuotannolliseen projektityöhön, tai jolla on tytäryhtiöitä useissa maissa.

 


Visma.net ERP

Ominaisuudet

Visma.net ERP on SaaS-ratkaisu, eli toiminnanohjausjärjestelmä, joka toimii täysin pilvessä. Kansainvälinen tuote on lokalisoitu Pohjoismaiden lisäksi Hollantiin. Moderni ja nykyaikainen toiminnanohjausjärjestelmä, joka valtaosasta poiketen ei sisällä henkilöstöhallinnon ominaisuuksia tai tuotannonohjausta. Palkkahallinnon integrointi järjestelmään kuitenkin onnistuu. Visma.net ERP -toiminnanohjausjärjestelmän päämoduulit ovat taloushallinto, logistiikka ja työnohjaus. Lisäpalveluja ovat matka- ja kululaskut sekä työajanseuranta. Näistä voi rakentaa haluamansa kokonaisuuden.

Hinta

Hinnoittelu samankaltainen muiden vertailtujen järjestelmien kanssa. Pilvipalvelu ei kuitenkaan edellytä yhteysohjelmisto- tai tietokantalisenssejä.

Kenelle sopii?

Erityisesti pohjoismaisille konserniyrityksille – samaa järjestelmää voidaan käyttää kaikissa maissa. Osto- ja myyntitoimintaa tekeville yrityksille. Yrityksille, jotka haluavat suoraviivaisen käyttöönottoprosessin. 

Kenelle ei sovi?

Tällä hetkellä Visma.net ERP ei sovi valmistavan teollisuuden yrityksille, sillä se ei sisällä tuotannonohjausmoduulia. 

Etsitkö yrityksellesi toiminnanohjaus­järjestelmää? Haluatko tutustua eri järjestelmiin tarkemmin?

Fikurolla järkeistät pk-yrityksesi toiminnanohjauksen. Maksuttomassa demossa selvität helposti asiantuntijan avustuksella, sopisiko Fikuro juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Tutustu ja varaa demo

Microsoft 365 Dynamics

Ominaisuudet

Microsoft 365 Dynamics on yhden itsenäisen ERP-järjestelmän sijaan valikoima yhteensopivia moduuleja, joista yritys voi rakentaa tarvitsemansa työkalun. Aiemman yhden järjestelmän sijaan tarjolla ovat mm. Microsoft 365 Dynamics Supply Chain Management -ratkaisu ja erillinen Microsoft 365 Dynamics Finance. 

Ohjelmistot sisältävät mm. paljon tekoälyominaisuuksia ja niiden ekosysteemi on laaja, eli lisäpalveluita on saatavilla paljon. Kokonaisuutta voi kustomoida käytännössä niin pitkälle kuin on tarvis. Kokonaisuus pyörii pilvessä, mutta siitä on tarvittaessa saatavilla myös on-premise-palvelu. 

Hinta

Business Central Essentials -paketti kustantaa ohjelmiston osalta 70 dollaria / käyttäjä / kuukausi ja Business Central Premium -paketti ohjelmiston osalta 100 dollaria / käyttäjä / kuukausi. Molemmat paketit on suunnattu pienille ja keskisuurille yrityksille. Koska käyttöönottoon tarvitaan lähes aina kumppanin konsultaatiota, on aloitusinvestointi melko merkittävä. 

Millaiselle yritykselle sopii?

Kansainvälisille yrityksille, jotka haluavat omaan maahansa lokalisoidun järjestelmän. Yrityksille, jotka toimivat jo voimakkaasti Microsoftin ympäristöissä tai kumppaneina. Yrityksille, jotka kaipaavat kosolti data- ja AI-ominaisuuksia. Etenkin Microsoftin CRM-palveluita käyttäville yrityksille toimiva ratkaisu. 

Millaiselle yritykselle ei sovi?

Pienyritykselle tai yritykselle, jolle konsultoinnin investointi on liian suuri. 

 


Lemonsoft

Ominaisuudet

Lemonsoft-toiminnanohjausjärjestelmä pitää sisällään kaikki yrityksen keskeisimmät toiminnot yhdessä paketissa. Käyttäjä voi valita käyttöönsä tarpeellisimmat toiminnot ja käyttää ohjelmia työasemalla, selaimella tai mobiilisti.

Laaja toiminnanohjausjärjestelmä sisältää mm. materiaalihallinnon, taloushallinnon, palkat, henkilöstöhallinnon ja tuotannonohjauksen sekä projektinhallinnan ja varasto-ominaisuudet. Moderni ulkoasu.

Hinta

Hinta saatavilla tarjouspyynnön perusteella. Konsulttipalveluiden viitehinnasto ja tarvittavien palvelimien hinnasto ovat saatavilla verkossa.

Millaiselle yritykselle sopii?

Lemonsoft sopii useimmille toimialoille, sekä valmistaville että kauppaa käyville yrityksille. Verkkosivuilta käy ilmi, että kokonaisratkaisu sopii etenkin tukku- ja erikoistavarakauppaan, teollisuuteen sekä rakentamiseen ja urakointiin.

Millaiselle yritykselle ei sovi?

Ei välttämättä sovellu projektipohjaiseen valmistukseen, tai yrityksille, joilla on globaalia toimintaa.

 


Oscar

Ominaisuudet

Oscar ERP on ollut saatavilla jo 15 vuoden ajan. Myös Oscarin ominaisuuksia voi käyttää sovelluspalvelun avulla pilvipalveluna.

Oscar tarjoaa varsin kattavat ominaisuudet tilaus-toimitusketjun hallinnasta taloushallintoon ja erilaisiin lisäpalveluihin. Järjestelmä mahdollistaa monenlaiset asiakas- ja toimialakohtaiset sovitukset, myös pienemmille toimialoille. Jokainen ohjelmistoratkaisu sovitetaan asiakkaan tarpeisiin. 

Hinta

Hinnat eivät ole esillä verkkosivuilla, vaan hinta arvioidaan tarjouspyynnön perusteella. Yrityksen koko- ja toimialatiedot edellytetään sähköisen tarjouspyynnön jättämistä varten. 

Millaiselle yritykselle sopii?

Sopii parhaiten yrityksille, jotka haluavat omiin prosesseihinsa sovitetun ja räätälöidyn järjestelmän, ja ovat valmiita investoimaan räätälöityyn järjestelmään.

Kenelle ei sovi?

PK-yrityksille, jotka kokevat järjestelmän sovittamisen parametrien avulla liian suurena investointina, tai yrityksille, jotka kaipaavat valmista, modulaarista ratkaisua.

 


Netsuite

Ominaisuudet

Netsuite on Oraclen omistukseen siirtynyt toiminnanohjausjärjestelmä suurempien yritysten tarpeisiin. SaaS-palvelu, joka sisältää kaikki toiminnanohjauksen perusmoduulit, ja jota voi täydentää lisäpalveluin. On-premise-versiota ei ole saatavilla. 

Käyttöönotto tehdään useimmiten jatkuvan kehityksen mallilla, eli kyseessä on usein melko suuri ohjelmistohanke ja sen myötä myös investointi. 

Hinta

Ohjelmistoprojekti, jonka hinta määräytyy ominaisuuksien, rajapintojen, räätälöinnin ja tarvittavan konsultoinnin mukaan. 

Millaiselle yritykselle sopii?

Yrityksille, jotka kaipaavat räätälöityä, täysin pilvipohjaista ratkaisua ja jotka ovat valmiita sitoutumaan pitempään ohjelmistokehityshankkeeseen. 

Millaiselle yritykselle ei sovi?

Yrityksille, jotka edellyttävät nopeaa tai tiivistä käyttöönottoa, tai joille räätälöinti on liian raskas investointi. 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös